Sista surfet 2024

Foto, Fredrik Ekblad

Låg i sängen och drog mig för det var mörkt och trist ute, men till slut fick jag lite energi för att åka och surfa eftersom man sällan ångrar en surf. Plockade upp Hanna på vägen och åkte österut. Julmarknad i hamnen så vi parkerade ute på piren. Vågorna hade inte så mycket push i sig men jag fick ändå en hel del vågor.

Fick också tillfälle att prova min nya Rip Curl Flashbomb E7 6/4 som jag köpte på Surfers förra veckan. Min gamla visade sig vara fyra år gammal nu och det är ändå en del när det kommer till våtdräkter och speciellt flexibiliteten. Testade även att gå upp till Large Tall istället för det jag brukar använda, Medium Tall. Passade perfekt, ingen ”häng” i grenen och tajt och bra. Kändes hur skönt om helst trots vattentemperatur på runt 5 grader. Köpte även fingerhandskar 5mm, väldigt klumpiga fingrar får man, men å andra sidan fastnar inget vatten, som det tenderar att göra på mina crab claw 5mm.

I’m with Flashbomb

Flashbomb 6/4 Hooded E5

Konstaterade förra söndagen att min vinterdräkt var riktigt gammal. Funderade först på att åka upp till Surfers i Varberg någon helg men såg att de inte hade några i storlek MT hemma.

Däremot visade det sig att Boardwalk i Lund hade Flashbomb 6/4 E5 hemma. En riktigt varm dräkt enligt recensioner och bedömare. Nedsatt till 4249kr från 4999kr så tog med mig familjen för en kort utflykt.

Vill inte ha gamla våtdräkter som jag ändå inte kommer använda hemma så så fort jag kom hem la jag ut den gamla på Facebook Marketplace för 500kr.

Två sessions på Rocky Point och köpte ny våtdräkt

Helt plötsligt så är det jättestort i El Cotillo så visste inte riktigt var jag skulle bli av igår. Tanken var egentligen att barnen och Pernilla skulle testa att surfa men hittade ingen bra spot. Flag beach var stökigt med ett shore break och Glass beach var helt platt. Fått tips om El Charcon öster om fyren så vi åkte dit på lördagen efter att besökt marknaden i Lajares och en lunch på El Arco (väldigt goda burgare). Men det var ingen barnvänlig strand direkt och det slutade med att jag paddlade runt lite med Siri på brädan bara.

Idag gick jag ner till Rocky Point på morgonen. Mycket folk ute men det gick att få vågor ändå. Ganska intressant att enligt prognosen var det 0,1-0,2 meter surf men det var egentligen 1 meter eller mer.

Eftersom det var högvatten på eftermiddagen och Rocky Point verkar fungera bäst då gick jag ner igen vid 17 för dagens andra surf. Det var jag inte ensam om, 100+ personer i vattnet inklusive en surfskola men som tur är tunnade det ur så det “bara” var 60 personer ute totalt. Trevligt, solnedgång, varmt vattnet och nästan glassy – promenerade hem och funderade på att emigrera till ett varmare land.

Igår var jag även inne till Paradise för att köpa en ny våtdräkt. Min nuvarande 3/2 måste vara åtta år gammal och är inte så stel, snarare ganska slapp. Köpte en O’Neil FUZE Psychofreak 3/2 för 2000 kr. Ungefär samma pris som hemma verkar det som.

Årets första surf i nya gummit

Strax innan jag panik i omklädningsrummet

Var på 6/5/4 igår och investerade i nytt gummi för att försöka får lite mer vintersurf. Köpte en O’Neill HEAT 6/5/4, 7 mm skor och handskar allt för 3.800 kr. Och idag var det dags att prova den. Prognosen lovade SV senare under dagen men när jag stack ut efter lunch var det fortfarande V 12 m/s, å andra sidan var det SV längre söderut så min tes var att det skulle sätta fart på havet ändå.

Reuben och Pernilla väntar

Det var tyvärr ganska litet och utan någon större ”push” men solen sken och det blev ändå en liten trevlig stund i vattnet. Nu ser jag fram emot påsksurf i Skåne i slutet av april.