Åkte söderut med förhoppning i att någon mer i familjen skulle vilja hoppa i, men så blev det inte. Var mindre än jag tänkt och såklart inte cleant, fick ligga mitt på stranden och ta vågor och inte ens då var det bra, men härligt ändå. Efteråt åt vi lunch på Kåseberga Café och Bistro, en ok Havets Wallenbergare.
Åkte ner själv till sydkusten vid 18 för lite kvällssurf. Fortfarande varmt i vattnet, men lite kyligare i vinden där ner på grund av blåsten. Vågorna vred inte in som optimalt, bröt lite mer ”mitt i” men det var ändå ok storlek på dem. En del folk i men inget som störde. Hoppade i ett ”coolt gäng” på 4-5 surfare som jag trodde skulle störa men de drev iväg och visade sig vara relativt nybörjare.
På väg upp gick jag förbi en pappa med sina två barn i yngre tonåren.
–”Vad bra du var”, sa ena killen när jag gick förbi, ”tack, det värmer” sa jag :)
Åkte bort till Foodtraktor som stänger 20:00 men lyckades lägga en beställning. Snackade lite med Gustav som kom och kollade ställningarna vi stängning.
Varit i stugan ett par veckor nu och känner att vi måste hem till Malmö och ”titta till det”. Slängde upp brädorna och in med våtdräkterna för att surfa på vägen. Kom fram precis när regnet kom och fick ringa Hanna som satt två bilar bort på parkeringen. Enligt Regnradar skulle det svepa in kraftigt regn från sydost, men som så många andra gånger denna sommar stämde inte prognosen.
Siri var inte surfsugen men Pernilla hoppade i tillsammans med mig. Små trevliga vågor och varmt ock skönt vatten, skulle tro att det var närmare 20 grader. Efteråt åt vi middag på Kiviks Glasscafe och Bistro. Enkel och schysst burgare.
Kollade in Pantin på morgonen men det var otur med högvatten så allt var bara vitvatten som rullade in. Gick en morgonpromenad längs stranden men åkte hem utan att ha surfat.
Åkte söderut till Doniños för jag trodde det skulle vara lite skyddat för de stora vågorna, det var det inte riktigt. Försökte surfa men det var för kämpigt. Stranden var i princip avstängd, man fick bada på en 30 meter bred sträcka med två badvakten stående i vattnet.
På kvällen åkte vi ner till Pantin som nu var bättre än innan så jag surfade igen fram till solnedgången innan vi åt på det andra stället i Pantin, Las Olas. Samma mat som Aqualon, men dyrare. Man betalar för havsutsikten.
Efter att besökt Santiago de Compostela på vägen var nästa stopp var ett litet men trevligt hus på landet strax norr om Pantin, Kukui Surf & Yoga. Installerade oss och tog lite mellis men sedan ville jag kolla in Pantin som låg ca 15 minuter med bil söderut.
Superfin väg som slingrar sig längs bergen och med höga eucalyptusträd längs vägkanterna.
Pantin visade sig vara en ganska vild strand med lite bebyggelse. Ett par strandnära restauranger varav vi käkade på Aqualon efter ha varit på stranden. Surfade en mellow våg mitt på stranden och det var verkligen kul. Familjen njöt med med sol, bad och så såg vi solnedgången tillsammans.
Familjesurf till Portugal och Galicien i Spanien. Vi började med några dagar i Porto där vi bodde mitt på festgatan nummer ett. Flera restauranger som stängde vid 06:00, flera timmar efter vi gått och lagt oss. Porto var mycket trevligt, liknade Lissabon men lite mindre och lättare att överblicka.
Efter att ha utforskat Porto hyrde vi en bil för att åka norrut till Galicien. Första stopp Cambados i Pontevedra. Hyrde en mycket trevligt hus men det var tyvärr ingen surf i närheten, speciellt på de här förhålladen.
Tog en sväng norrut till Praia das Furnas. Mötte en kille på väg upp men annars ingen ute. Fick lite småvågor och solen sken så en perfekt lugn start på semestern. Efteråt käkade vi mega-bocadillas på en restaurang i närheten.
Missat ett par dagar av surf för att jag inte hade bil på onsdagen och torsdagen var det aktivitet med jobbet, men efter lunch på fredagen flexade jag ut för att leta lite left overs. Kom fram och kikade några sekunder på killen som paddlade ut, och det räckte för mig för att vända och hoppa i våtdräkten. Perfekt när man ser storleken på vågorna, lätt att luras annars.
Små cleana ”sommarvågor” som var hur roliga som helst. Gränsperiod mellan vår och sommar så körde vinterdräkt och vinterskor, men inga handskar och fick surfa med luvan nere. 11-12 grader i vattnet eller nått sånt.
Såg en säl på 10 meters håll som jag trodde också såg mig, men det kan den inte ha gjort för helt plötsligt dök den upp 2 meter från mig och skrämde skiten ur mig. Den blev rädd med och dök direkt.
Stannade till hos Gustav och handlade lite jordnötsringar och en Cola på Automat.
Var i stugan i helgen och hade grejerna med mig. Underbar söndagmorgon och allt kändes bra tills jag paddlade ut då jag inte hade någon kraft alls. Helt slut, benen skakade, vet inte vad det var. Kan det vara kosttillskottet med kreatin som jag tagit en vecka nu? Surfade i alla fall lite, först med The Hermit och sedan med CJ Nelson Parallax men det var ingen rolig surf.
Allt för länge sedan jag surfade, det var strax innan jul så nu så måste jag bara i vattnet. Flexade ut en onsdag och åkte österut. Redan innan hade jag en plan att utnyttja ett presentkort på Ystad Saltsjöbad efter surfet, för att verkligen lyxa till det.
4 grader i luften och nått liknande i vattnet, men min Flashbomb är verkligen superskön. Vågorna var väl ok, men å andra sidan surfade jag själv första 45 minuterna och fick sällskap av tre till en stund men det var ingen trängsel direkt. Plockade glas på stranden efteråt och fann säkert en 20-30 bitar på bara den lilla sträckan, otroligt.
Hungrig efter och såg att Gröna Äpplet i Kivik skulle vara öppet så jag åkte dit. Ensam gäst, men åt god och vällagad mat. Fattar inte att jag missat det under de 5 år som de funnits.
Efteråt var det dags för Ystad Saltsjöbad. Ringde och undrade om det vara ok att jag kom och det löste de som tur var. Kunde hänga fram till 17 då hotellgästerna skulle komma. Grymt skönt att tina upp i ett bubbelbad :)
Låg i sängen och drog mig för det var mörkt och trist ute, men till slut fick jag lite energi för att åka och surfa eftersom man sällan ångrar en surf. Plockade upp Hanna på vägen och åkte österut. Julmarknad i hamnen så vi parkerade ute på piren. Vågorna hade inte så mycket push i sig men jag fick ändå en hel del vågor.
Fick också tillfälle att prova min nya Rip Curl Flashbomb E7 6/4 som jag köpte på Surfers förra veckan. Min gamla visade sig vara fyra år gammal nu och det är ändå en del när det kommer till våtdräkter och speciellt flexibiliteten. Testade även att gå upp till Large Tall istället för det jag brukar använda, Medium Tall. Passade perfekt, ingen ”häng” i grenen och tajt och bra. Kändes hur skönt om helst trots vattentemperatur på runt 5 grader. Köpte även fingerhandskar 5mm, väldigt klumpiga fingrar får man, men å andra sidan fastnar inget vatten, som det tenderar att göra på mina crab claw 5mm.